FCI Obedience

Vragen? Mail Danaé Bodde
Danaé Bodde

Instructeur FCI Obedience

Wedstrijd sport gedrag en gehoorzaamheid

De groepen voor de cursus FCI Obedience zitten tot nader order vol!
Zodra er weer ruimte is voor nieuwe cursisten zullen wij u hiervan op de hoogte stellen via de website of Facebookpagina van de KC assen.

FCI-obedience is een hondensport die is ontstaan uit het vroegere Gedrag & Gehoorzaamheid(G&G).

Bij het FCI-obedience programma ligt het accent op een hoge graad van gehoorzaamheid en perfectie in het uitvoeren van de oefeningen.
Om dit te bereiken is een goede samenwerking tussen geleider en hond essentieel.
In de cursussen wordt veel aandacht besteed aan motivatie van de hond o.a. door spel en voerbeloning, er wordt op een positieve manier getraind.

FCI-obedience is een tak van hondensport waaraan veel verschillende rassen meedoen. Het FCI-obedience programma is opgebouwd uit oefeningen als:
-aangelijnd volgen
-los volgen
-komen op bevel met posities (sta, af)
-posities (zit, sta, af) tijdens het volgen
-pion + vak sturen en aansluiten
-posities op afstand (sta, zit, af)
-apporteren over een hoogtesprong
-sorteren op geur
-richtingapport

Per niveau worden de opdrachten gecompliceerder en moet de uitvoering perfecter zijn om aan de norm te voldoen.

Het programma kent vier klassen:
Beginners, 1, 2 en 3.
FCI-obedience is een tak van hondensport waar veel verschillende soorten honden van groot tot klein aan mee kunnen doen.

De reglementering van de beginnersklasse is een verantwoordelijkheid van de Commissie FCI-Obedience.
De reglementen voor de internationale klassen 1, 2 en 3 worden vastgesteld door de FCI.
De commissie FCI-obedience zorgt tevens voor de keurmeesters voor deze sport.

Reglement: https://www.fciobedience.nl/wp-content/uploads/2022-03-22-Concept-Reglementen-FCI-obedience-2022.pdf

Het diploma en brevet FCI-obedience is te behalen op examens en tijdens selectie wedstrijden. Examens en selectiewedstijden worden georganiseerd door de Kynologenclubs en hondensportverenigingen onder auspiciën van de Raad van Beheer.

Over de Kynologenclub Assen

De Kynologenclub Assen en Omstreken (kortweg KC-Assen genoemd), is opgericht in 1963. Een club voor liefhebbers van rashonden waar ook niet-rashonden van harte welkom zijn! Sportiviteit en samenspel staan bij ons hoog in het vaandel.

Logo lid van raad van beheer